Jdi na obsah Jdi na menu
 


Změny ve vzdušném prostoru

Přidávám odkaz Petre Knejfla z FB, kde cituje otázky Zdeňka Vrby na Úřad civilního letectví a současně odpověď Ing. Ondřeje Škopa z tohoto úřadu:

Ahoj piloti
doporučuji přečíst a pochopit. Vzhledem k úpravám ve vzdušném prostoru ČR může dojít k nejasnosti jak vysoko letět v uvedených případech. toto je ofiko stanovisko ÚCL než se to vyřeší jinak. Tímto děkuji za vyjasnění situace ÚCL a Zdeňku Vrbovi který oficiální dotaz na ÚCL učinil.

Nedávno zde byla zajímavá diskuze, jaké třídy je prostor nacházející se do výšky 1000ft GND (Tedy podle ENR 1.4.1 - "G") a který je zároveň výše jak spodní hranice TMA (TMA je přitom dle ENR 1.4.1 prostor třídy C nebo D). Konkrétně se jednalo o okolí LKKV, kde je vertikální rozsah TMA I definováno abolutně jako 3500AMSL-FL95 a díky výšce terénu pod TMA (některé kopce jsou vyšší jak 3200ft AMSL) tak prostor třídy G koliduje s prostorem třídy D. Vznesl jsem tedy následující tři otázky na UCL a dnes dostal odpověď. Tímto zároveň za tutu odpověď úřadu děkuji.

1) Je názor, že se mohu dle stávající legislativy v TMA KARLOVY VARY nacházet současně v prostoru třídy "D" a "G" správný? Pokud není prosím uveďte proč. (Odkaz na AIP či jinou normu)

2) Pokud se nemohu nacházet současně v obou prostorech, uveďte, jakého typu je prostor nacházející se do výšky 1000ft GND a který je zároveň výše jak spodní hranice TMA a jaká ustanovení toto specifikují (pokud to nevyplývá z odpovědi na otázku 1)

3) Pokud se jedná o "neshodu, chybu .... (např. ve vertikální definici TMA LKKV)" - tedy stav, který neměl správně vzniknout, prosím uveďte jaký je Váš doporučený výklad pravidel pro létání v této "šedé vrstvě"

A zde je odpověď:

ad1) Váš názor je správný – opravdu se můžete v jeden moment nacházet jak v prostoru třídy „G“ tak v TMA LKKV tudíž v prostoru „D“;
ad2) viz. 1;
ad3) Pro lety v této „šedé zóně“ Úřad doručuje používat pravidla pro létání v třídě „D“.

Závěrem mi dovolte Vám poděkovat za podnět k bezpečnosti letového provozu v ČR. O Vašem podnětu bude informován vrcholný orgán Managementu vzdušného prostoru v ČR na strategické úrovni ASM 1, který je přímo odpovědný za přezkum postupů týkající se vzdušného prostoru (AIP ČR, ENR 1.1-9, čl. 1.1.9).

S pozdravem

Ing. Ondřej ŠKOP
Vedoucí ODO